Acasă » ARTICOLE » “E păcat ca un talent să fie risipit numai pentru că nu l-ai văzut, nu ai crezut în el și nu ai investit în el”

*pentru inscrierea la cursurile de turism organizate de Crrt Iasi completati formularele de mai sus

Galerie foto

dscn0257 dscn0258 dscn0261 dscn0262

NEWSLETTER

Pentru a te abona la newsletter-ul nostru, introdu adresa ta de email mai jos. Vei primi un email de confirmare!

“E păcat ca un talent să fie risipit numai pentru că nu l-ai văzut, nu ai crezut în el și nu ai investit în el”

Florin Bărhălescu este unul dintre antreprenorii de succes din regiunea Moldovei, reușind să-și mențină pe piață cu succes afacerea timp de 15 ani. Plecând de la o simplă agenție de voiaj, a ajuns să coordoneze  mai mult decât o simplă agenție de turism. Pentru că, așa cum spune și sloganul celor de la Icar, tot ceea ce fac ei acolo e „din pasiune pentru turism”.

CRRT IAȘI: ICAR TOURS este agenția de turism pe care dumneavoastră o manageriați, după cum bine știm, cu succes,  de acum 15 ani. De la ce a plecat ideea de afacere?

Florin Bărhălescu: Ideea de afacere a plecat practic de la o nișă de piață. În momentul acela, acum 15 ani, sistemele electronice de distribuție nu erau foarte dezvoltate. Având acces la un astfel de sistem, puteam să dăm servicii mult mai repede și mai bine față de ce era la acea oră pe piață. Aceasta a fost ideea de bază de la care am plecat ca agenție de voiaj. Cu alte cuvinte, făceam același lucru pe care-l făceau agențiile CFR și companiile aeriene. De-abia după un an de zile, în momentul în care s-a văzut că se cer și alte servicii decât biletele de avion, ne-am transformat în agenție de turism, am luat acreditarea internațională și am mers mai departe.

CRRT IAȘI: După cum bine știm, Iașul este un oraș în care concurența pe diverse piețe este destul de acerbă, așa cum se întâmplă în ultima vreme și în turism. Cum ați reușit să vă mențineți pe piață timp de 15 ani, reușind să deveniți chiar lider în ticketing pe zona Moldovei?

Florin Bărhălescu: Practic, nivelul la care am ținut întotdeauna serviciile și clienții cu care am lucrat sunt cei cărora le datorăm această longevitate, dar dincolo de aceasta, mai este un principiu, acela al concurenței prietenoase. Întotdeauna am lucrat împreună cu concurența pentru că piața este a tuturor, este o piață liberă, și în momentul în care lucrezi împreună, reușești să aduci servicii mai bune la un nivel de calitate care îți determină și piața. Dacă nu ai oameni în agenție care să răspundă la nivelul clienților sau clienți care să nu poată înțelege nivelul ofertei de serviciu, atunci este o discrepanță și nu reușești să mergi mai departe. Eu consider că aici este secretul menținerii noastre pe piață.

CRRT IAŞIDe cele mai multe ori, conceptul de succes este utilizat din diferite perspective. Cum ați defini succesul din perspectiva unui antreprenor?

Florin Bărhălescu: În ultima perioadă, de câțiva ani, mi se tot spune că sunt un antreprenor de succes și am această întrebare: „Ce am făcut special?”.  Răspunsul meu este că , pentru a fi la nivelul de succes al antreprenorului pe care-l văd eu în Florin Bărhălescu, mai am foarte multe de făcut. Până acum nu am făcut decât niște pași normali pe care i-am văzut, fie din experiența practică, fie din teorie, pentru că, așa cum de la colegii mei cer să se pregătească profesional, aceleași cerințe le am și de la mine și pot să spun că datorez acest succes, cu siguranță, mentorilor mei profesionali pe care i-am avut în această perioadă.

CRRT IAȘI: Turismul a devenit un domeniu din ce în ce mai „vânat ” în ultima perioadă. Care credeți că sunt șansele unui antreprenor novice în această arie?

Florin Bărhălescu: Depinde de nivelul la care vrea să-și ducă ceea ce numiți dumneavoastră „vânătoarea”. Practic, poți să începi o afacere de la zero și să înveți, așa cum am făcut eu în acești 15 ani, din fiecare lovitură pe care o  primești de la piață sau de la schimbările sociale sau te poți pregăti. În momentul de față, atât studenții, cât și cei care sunt în internship-uri la noi la Icar și-și fac practica, au șansa să învețe într-o perioadă mult mai scurtă decât am făcut-o noi. Cu alte cuvinte, în 2-3 luni se poate învăța ceea ce am făcut noi în 2-3 ani de experiență. Cu alte cuvinte, un antreprenor novice are șanse destul de mari în această arie, dar este clar că nivelul lui de existență pe piață va fi dat de profesionalismul cu care tratează domeniul.

CRRT IAȘI: Mulți vorbesc despre aptitudini sau calități de antreprenor. Care este părerea dumneavoastră în legătură cu această afirmație? A fi antreprenor de succes este „o meserie” care se deprinde sau pe care trebuie să o ai în sânge la fel ca un talent artistic?

Florin Bărhălescu: Înainte de toate, așa cum v-am răspuns și la o întrebare precedentă, este greu să realizezi tu că ești antreprenor. Calitatea de antreprenor adesea ți-o dau ceilalți povestind despre abilitățile sau competențele de antreprenor pe care le ai. E clar că o părticică trebuie să fie în sângele tău, trebuie să fii talentat pentru toate acestea. E evident că putem să discutăm de toate calitățile unui antreprenor: manager, leadership, dar și o fire ordonată, o direcție către succes, o determinare și așa mai departe. Dar părerea mea este că e nevoie de foarte multă muncă, de respect față de cel cu care lucrezi și cel pentru care lucrezi și, neapărat, de determinare pe obiectiv. În momentul în care ți-ai stabilit un obiectiv, chiar în condițiile în care mulți nu cred în el, vezi-ți de obiectivul tău și de pașii pe care ți i-ai stabilit și șansele de succes sunt mari. În principiu, din punctul meu de vedere, aceasta este esența antreprenoriatului. Dincolo de celelalte, poate să fie făcut un antreprenor care nu are asta în sânge sau nu e prezent ca și talent, dar are nevoie neapărat de un plan de carieră. Din păcate, trebuie să vă spun din experiență, că acest lucru nu l-am văzut în universități. Există centre unde se vorbește despre planuri de carieră, dar, ori studenții nu sunt interesați, ori nu-și fac un studiu pe așa ceva, deoarece, de cele mai multe ori, tratează destul de mult în glumă ceea ce este o carieră. Indiferent dacă alegi sau nu să ai o carieră, la sfârșitul vieții va trebui să tragi linie și să aduni ceea ce ai făcut sau nu ai făcut. Și e păcat ca un talent să fie risipit numai pentru că nu l-ai văzut, nu ai crezut în el și nu ai investit în el.

CRRT IAȘI: Ați înregistrat anul acesta 15 ani de succes și progres, demonstrând că ICAR TOURS este mai mult decât o simplă agenție de turism. Cum apreciați viitorul afacerii dumneavoastră?

Florin Bărhălescu: În momentul de față, după 15 ani, putem spune că, în continuare, ne întărim pe direcția noastră principală, și anume pe biletele de avion, dar așa cum se vede din ultimii ani, ne dezvoltăm pe direcții din turism care au nevoie de asemenea profesioniști. Și aici vreau să menționez programele pe care le avem pentru orașul Iași, pentru turismul educațional, pentru turismul de afaceri și nu în ultimul rând, pentru organizarea de evenimente, conferințe și alte servicii clare , tot pentru domeniul de business. Cu alte cuvinte, închidem un cerc prin serviciile noastre pentru că avem posibilitatea în acest moment să oferim pentru toți serviciul potrivit. Și în felul acesta, ne întărim atât poziția pe domeniul principal, și anume cel al vânzării de bilete de avion, dar și pe celelalte servicii.

CRRT IAȘI: Este știut că pentru a ajunge pe culmi înalte și pentru a te menține acolo e nevoie de sacrificii. Care credeți că este cel mai mare sacrificiu pe care l-ați făcut pentru ca să ajungeți unde sunteți acum?

Florin Bărhălescu: Aș fi mers mai mult pe munte în cazul în care nu m-aș fi ocupat de agenție și de obiectivele ei. În acest moment nu ajung decât de 2-3 ori pe an să urc. Practic, o pasiune la care am renunțat nu pentru un job, pentru că nu este doar un simplu job. Sunt multe idei care vin în momentele în care nu te aștepți. Sunt lucruri noi pe care le-am adus la Icar și care au ajuns în conjuncturi incredibile. La o lansare de obiectiv turistic, pot să-ți vină noi idei de business. Problema este cât de bine reușești să le și aplici și mai ales dacă ai oamenii cu care să poți face aceste lucruri.